Mijn bewondering voor stoffen, kleuren, texturen, kleding en interieurs, …

Een gezellige gestoffeerde zitkamer

Een gezellige gestoffeerde zitkamer

Mijn bewondering voor stoffen, kleuren en texturen, begon al in mijn kindertijd. Thuis naaide mijn mama zowat elke avond in haar “naaikamer”. Ze had een oude groene naaimachine op haar tafel (met een arm waartegen je je dijbeen moest duwen tijdens het naaien), een brede lade met bobijntjes naaigaren (die zorgvuldig op kleur lagen), een grote zak met lapjes stof (die netjes opgerold en met een steekje toegenaaid waren), Ijsboerkedozen met knopen, met lintjes en met bloemetjes; een grote doos met bolletjes wol (elk zorgvuldig in een plastieken zakje tegen de mot), laatjes met stopgaren (en een houten met blauw ei waarmee ze sokken stopte) en kasten met mooie breiwol en stofjes zover als je maar reiken kon. Katoentjes, batist, linnen, anorak, wol, … Pied-de-poule, vichy ruitjes, streepjes, bloemetjes en effen snoepkleuren.

Het was daar super gezellig zitten in haar naaikamer, de televisie ook op haar tafel en vaak het strijkijzer lekker warm aan. Ik had er dus van kleins af aan contact mee, maar ik moet ook wel besmet geweest zijn met het “handwerk” virus want de Sint bracht bij mijn meter iedere jaar wat mee om te naaien of te borduren. Zo zijn er sinds mijn zesde kussentjes, schorten, babytruitjes, tapijtjes en nog veel andere creaties ontstaan door te combineren, puzzelen en experimenteren met wol, stofjes, texturen, technieken en kleuren.

Zo rond mijn twaalfde verjaardag moet het geweest zijn, dat ik mijn eerste naaimachine kreeg. Het was eigenlijk de naaimachine van mijn oudere zus. Zij ging naar de Verenigde Staten om daar voor langere tijd te studeren en te wonen en haar naaimachine kon niet mee. Een andere netstroomspanning heeft er dus voor gezorgd dat de fiere eigenaar werd van een eigen naaimachine. Zo zijn er talloze kledingstukken en stofjes uit mama’s kast, getransformeerd, naar hippe bloesjes, rokjes, haarbandjes, toiletzakjes, handdoekjes, tissuedooshoesjes, enz… En ja voorwaar elk galabal op de universiteit had ik een balkleedje aan waaraan ik op de een of andere manier iets zelf aan gedaan had! Wil je weten hoe het verder gaat? Lees dan volgende week donderdag verder…

Ik wens je veel succes en maak het vooral zéér COSY.

Kristien

Vind je bovenstaande tips interessant? Brengen ze je inzicht en vatten ze informatie voor jou handig samen? Heb je er toegepast? Laat het me weten in de commentbox onderaan.

Een Reactie op “Mijn bewondering voor stoffen, kleuren, texturen, kleding en interieurs, …

Plaats een reactie